irsyadu qolbi

petunjuk hatiku,mencari dan terus mencari cinta ilahi.. Al-Quran irsyadu qolbi


Detik berlalu,baru sebentar tadi aku sempat menghabiskan sebuah cerita yang dipetik dalam sebuah buku motivasi. Izinkan diriku berkongsi cerita dengan para pembaca irsyadu qolbi sekalian..

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohkan ALLAH melalui kehidupan Rasulnya.Pagi itu,walaupun langit telah menguning,burung-burung gurun enggan mengepakan sayap.

Pagi itu Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah,
"Wahai umatku,kita semua ada dalam kekuasaan ALLAH dan cinta kasihnya,maka taati dan bertaqwalah kepadanya,ku wariskan dua perkara pada kalian, Al-quran dan Sunnahku,bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku,akan masuk syurga bersama-samaku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu.Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca,Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisannya,Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam.Isyarat itu telah datang,saatnya sudah tiba.

Rasulullah akan meninggalkan kita semua,"keluh hati semua sahabat kala itu.Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya didunia.Tanda-tanda itu semakin kuat.Di saat itu,kalau mampu seluruh sahabat yang hadir disana pasti akan menahan detik-detik berlalu.Matahari kian tinggi,tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup.Sedang didalamnya,Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam...


Kisah bersambung..ada gotong royong la..

PERMATA AGAMA.BLOGSPOT.COM

0 comments:

Post a Comment

Hari Ini

Demi Masa

About Me

My photo
Serikandi Islam diri dan hatinya untuk perjuangan Islam mencapai Redha Allah

Followers

Kritikan Anda


ShoutMix chat widget

Cakna Palestin

Berita Terkini

Kunjungan